Ph.D. in Computer Science (Universidad Autónoma de Madrid) and Bs. D. in Physics (Universidad Complutense de Madrid). Profesor titular (assistant professor) at the Departamento de Lenguajes y Sistemas Informáticos de la UNED (UNED). Member of the UNED group in Natural Language Processing and Information Retrieval.

Phone number: +34 913987922
Postal Address: E.T.S.I. Informática de la UNED
c/ Juan del Rosal, 16 (Ciudad Universitaria)
Office: 2.15

Research

Research interests

My main research interest is Intelligent Search, including Search Engines, Search Assistants, Natural Language Processing Tools for Text Mining and Retrieval, and evaluation methodologies. Relevant topics include Multilingual Information Access, Information Synthesis and Summarization, semantic networks (wordnets, lexical acquisition, web as corpus, word sense disambiguation, semantic web), web search engines (clustering and visualization of search results, portal search engines, vertical search engines), Digital Libraries.

Projects

Member of program committees

Ontolex 2002

Former Ph.D. students

• Anselmo Peñas. Web Site Term Browser: un sistema interactivo y multilingüe de búsqueda textual basado en técnicas lingüísticas. UNED, June 2001. Premio extraordinario de doctorado. Premio SEPLN a la mejor monografía, 2004.
  • Fernando López-Ostenero. Un sistema interactivo para la búsqueda de información en sistemas desconocidos por el usuario. UNED, Diciembre 2002. Premio extraordinario de doctorado.
  • David Fernández Amoros. Anotacion semantica no supervisada. UNED, Noviembre 2004.
  • Enrique Amigó, Un asistente para la síntesis de información, UNED, 2006. Premio SEPLN a la mejor monografía, 2008.
  • Irina Chugur, Proximidad semántica a través de relaciones entre sentidos: enriquecimiento de redes léxico-semánticas. UNED, 2007. Premio extraordinario de doctorado.
  • Juan Cigarrán, Organización de resultados de búsqueda mediante análisis formal de conceptos, UNED, 2008. Premio extraordinario de doctorado.
  • Javier Artiles, Web People Search, UNED, 2009.

Current Ph.D. students

• Víctor Peinado (Multilingual, Multimedia Information Access)
  • Celina Santamaría.(Web 2.0 as corpus)

Teaching