Profesor Contratado Doctor (Assistant professor with accreditation for Associate Professor) at the Department of Computer Systems and Languages (Departamento de Lenguajes y Sistemas Informaticos) at the National Distance Education University (Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED), in Madrid, Spain. Member of the UNED group in Natural Language Processing and Information Retrieval

Víctor Fresno
E-Mail: vfresno [at] lsi.uned.es
Phone number: +34 91 398 8217
Postal Address: E.T.S.I. Informática de la UNED
c/ Juan del Rosal 16
Office: 2.05

• Ph.D. in Computer Science (2006)
    Universidad Rey Juan Carlos (URJC).
    PhD thesis (in spanish)
  • M.Sc. degree in Telecommunication Engineering (2004)
    Universidad Politécnica de Madrid (UPM).
  • M.Sc. degree in Theoretical Physics (1999)
    Universidad Autónoma de Madrid (UAM)

Research

My main research interests are Web Content Mining and Natural Language Processing. Relevant topics include:

• Document representation for categorization and clustering
  • Information Retrieval
  • Social media information analysis
  • Multilingual information management

If you are a graduate student and you are interested in carrying out your PhD/Master thesis within my research lines, please contact me.

Publications at DBLP
Google Scholar profile
Publications at NLP&IR group repository

Recent Research Projects

• EXTRECM: EXTracción de RElaciones entre Conceptos Médicos en fuentes de información heterogéneas (Ministerio de Economía y Competitividad, TIN2013-46616-C2-2-R)
  • Sistema Inteligente de Búsqueda on-line de Profesionales. Contrato al amparo del art. 83 de la LOU firmado con la empresa Cátenon Worldwide Executive Search. Principal Researcher.
  • Generación automática de juicios de relevancia en colecciones de tweets para evaluación de sistemas de recomendación de información en tiempo real (UNED 2012V/PUNED/0004) - Principal Researcher
  • Holopedia: The Automatic Encyclopedia of People and Organizations (Ministerio de Economía y Competitividad, TIN2010-21128-C02-01)
  • MA2VICMR: Mejorando el Acceso, el Análisis y la Visibilidad de la Información y los Contenidos Multilingües y Multimedia en Red para la Comunidad de Madrid (S2009/TIC-1542)

Six-year research periods (sexenios de Investigación):

• 1º: 2002-2007
  • 2º: 2008-2013

Former students

Ph.D.

• Arkaitz Zubiaga. Harnessing Folksonomies for Resource Classification, UNED, July 2011. International Doctorate Mention.
    Best PhD Award (Premio extraordinario de doctorado). PhD Thesis.
    (co-advisor: Raquel Martínez)
  • Alberto P. García-Plaza. An Improved Fuzzy System for Representing Web Pages in Clustering Tasks., UNED, October 2012. International Doctorate Mention.
    Best PhD Award (Premio extraordinario de doctorado).
    (co-advisor: Raquel Martínez)
  • Soto Montalvo. Estudio y nuevas estrategias en el uso de las Entidades Nombradas en el Clustering Bilingüe de noticias. URJC, Febrero 2013.

M.Sc.

• Arkaitz Zubiaga. Comparativa de Aproximaciones a SVM Semisupervisado Multiclase para Clasificación de Páginas Web. Master Thesis Report. UNED, Septiembre 2008
  • David Hernández Aranda. Información Multilingüe en Recuperación de Imágenes. UNED, Febrero 2013.
  • Antonio Villacorta Benito. Improving performance of space publication classification by using mission specific information and combination of classifiers. UNED, Septiembre 2014.
    (co-advisor: Luis Manuel Sarro Baro)
  • Claudia Zil Bontes. Aplicación de técnicas de expansión de consultas al problema del Filtrado y Recuperación de Información en Twitter por medio de información social. UNED, Septiembre 2014.
  • Rafael Castro. Enlazado de tuits con entidades. UNED, Septiembre 2014.
    (co-advisor: Raquel Martínez)
  • Ignacio Elorriaga Pérez. Normalización de tweets en español. UNED. Febrero 2015.
  • David Villarejo. Sistema de acceso y recuperación de información lingüística para su uso en la enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Caracterización y analítica del corpus audiovisual de la UNED. Septiembre 2015.
    (co-advidor: Jose Luis Fernández Vindel)
  • Francisco Javier Bel Blesa. Enlace de Entidades Nombradas (Entity Linking). Estado del arte y propuesta de sistema UNED. Septiembre 2015.
    (co-advisor: Raquel Martínez)

Current students

Ph.D.

M.Sc.

Teaching

Academic Courses

UNED certified courses

Teaching Publications

• Título: Lenguajes de Programación y Procesadores
    Páginas: 360
    Autores: Francisco Gortázar Bellas, Raquel Martínez Unanue y Víctor Fresno Fernández
    Editorial: Editorial Universitaria Ramón Areces
    ISBN: 9788499610702

Five-years teaching periods (Quinquenios Docentes).

• 1º: October 2001 - October 2006
  • 2º: October 2006 - October 2011

Former Positions

• Assistant Professor (Profesor Contratado Doctor) at UNED.
    May 2012 - present
    • Visiting Faculty at Queens College (City University of New York)
      Sept 2012 - Dic 2012
  • Lecturer (Profesor Ayudante Doctor) at UNED.
    May 2007 - May 2012
  • Full Time Lecturer (Profesor Colaborador) at URJC.
    September 2006 - May 2007
  • Teaching Assistant (Ayudante) at URJC.
    October 2001 - September 2006
  • Researcher at the Instituto de Automática Industrial at the Consejo Superior de Investigaciones Científicas (IAI-CSIC).
    January 2000 - October 2001